Pojawienie się eseisty, czującego głęboko wymiar teologiczny literatury i sztuki jest wielkim dla naszego piśmiennictwa darem, choćbyśmy nie zawsze zgadzali się z jego orientacją. Po Pawle Lisickim mamy prawo spodziewać się, że będzie następcą młodo zmarłego Bolesława Micińskiego.
Czesław Miłosz
Lisicki konfrontuje mądrość zawartą w tradycji, przede wszystkim chrześcijańskiej, z czasami nowożytnymi, które, zbuntowane przeciw wieczności i absolutowi, ściągnęły klęskę na filozofię, religię, literaturę, na rozum i wiarę Zachodu.
Tropi i ujawnia katastrofalne następstwa, które spowodowały wyniesienie doczesności ponad wieczność i zatarcie różnicy między prawdą a urojeniem. Ujawnia skutki pokusy podstawienia człowieka na miejsce Boga i dostrajanie prawdy o Nim do naszych chimerycznych życzeń.
Tomasz Burek
Podstawowe pytanie, z jakim usiłuje się uporać Lisicki, sformułowałbym następująco; na czym polega i skąd się wziął kryzys zmysłu prawdy do tego stopnia charakterystyczny dla naszej mentalności, że wystawiony jest przez niektórych filozofów jako szczytowe osiągnięcie ludzkiego ducha?
o. Jacek Salij
W skład książki wchodzą publikacje:
WSTĘP, CZYLI O BOGU NIE-LUDZKĄ RĘKĄ UCZYNIONYM
NIE-LUDZKI BÓG - debiutancka książka Pawła Lisickiego wydana po raz pierwszy w 1995 roku. Zachwycił się nią wówczas Czesław Miłosz, który powiedział, że Lisicki jest najwybitniejszym po II wojnie światowej polskim eseistą metafizyczną. Książka ta sprawiła, że Lisicki otrzymał prestiżową literacką Nagrodę im. Andrzeja Kijowskiego. "Nie-ludzki Bóg" to zbiór esejów, w których autor analizuje twórczość literacką współczesnych poetów i pisarzy, m.in. Zbigniewa Herberta, Bolesława Leśmiana, Czesława Miłosza, Milana Kundery, Isaaca Singera, Marcela Prousta czy Emila Ciorana, tropiąc w ich utworach obecność (lub brak obecności) Absolutu. Jego zdaniem bowiem wielka sztuka to taka, która dotyka Absolutu, opowiada o sprawach ostatecznych.
DOSKONAŁOŚĆ I NĘDZA - zbiór esejów "Doskonałość i nędzą” ukazał się po raz pierwszy w 1997 roku i został uznany przez o. Jacka Salija za jedną z najważniejszych książek teologicznych, jakie okazały się w Polsce po 1989 roku. Eseistyka Lisickiego, sytuująca się na pograniczu teologii, filozofii i literatury, dotyka tych dylematów wiary współczesnego człowieka, wokół których występują największe napięcia. Są to między innymi pytania: na ile Bóg jest poznawalny, czy w ogóle istnieje możliwość poznania prawdy...
PUNKT OPARCIA - Sens filozofii europejskiej od wieków wyznaczał postulat Arystotelesa, sformułowany w "Topikach": "nazwami należy posługiwać się w taki sposób, jak czyni to ogół ludzi". Tymczasem celem nowoczesnej dialektyki uprawianej przez tak różnych myślicieli, jak Nietzsche, Heidegger, filozofowie dialogu, postulujący apokatastazę ks. Hryniewicz, o. Karl Rahner czy wreszcie ojcowie postmodernizmu: Lyotard i Deleuze - stało się rozbicie tego trwałego, ponadczasowego punktu oparcia, jaki dla myślicieli stanowiły intersubiektywne pojęcia istnienia, rozumu czy duszy.
POWRÓT Z OBCEGO ŚWIATA - Istnieje sposób na pokonanie radykalnego sceptycyzmu. Jest droga, która wyprowadzi nas z chaosu. Tak jak przed wiekami człowiek może - dzięki racjonalnemu poznaniu - odkryć niezmienną prawdę, dostrzec nadany światu z góry sens. W końcu może wyjść z siebie, dotrzeć do tego, co na zewnątrz, wsłuchać się w głos rzeczy, dostrzec blask istniejących w sobie wartości. Może się im poddać, stać się na nowo posłuszny. Może jak święty Augustyn wrócić do świadomości samego siebie i odkryć prawdy wieczne. Jeśli wątpię, jestem, żyję i chcę. I to nie jako pojaw, iluzja, przebłysk, ale jako byt realny, osadzony w sobie. Otóż zebrane w tej książce teksty, publikowane m.in. na łamach "Arcanów“, "Europy“ i "Ozonu“, są opowieścią o wychodzeniu z obcego świata. O powrocie do tych prawd, które są niewzruszonymi filarami naszej kultury.
OKO W OKO Z REWOLUCJĄ